koeien uitlaten, porvoo, verjaardag, veel genieten - Reisverslag uit Porvoo, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu koeien uitlaten, porvoo, verjaardag, veel genieten - Reisverslag uit Porvoo, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu

koeien uitlaten, porvoo, verjaardag, veel genieten

Door: Natascha van de Laar

Blijf op de hoogte en volg Natascha

07 Mei 2014 | Finland, Porvoo

Donderdag 1 mei was onze vrije dag, omdat 1 mei hier een grote feestdag is wordt dat hier uitgebreid gevierd op straat, in elk stadje wordt er wel iets gevierd. Voor de jeugd is het vooral veel drinken en feesten en voor de volwassenen en kinderen op straat gezamenlijk eten, rondlopen op marktjes en nog veel meer.
Wij zijn in de ochtend naar de markt in Orimattila gegaan, we hebben daar even rondgelopen en in een cafe gezeten. Op deze feestdag wordt er speciaal drinken gedronken, dat heet Sima en er worden een soort van oliebollen gegeten en die heten hier munkki. Ze smaken ook anders en zijn natuurlijk super lekker, die dag had ik er ook zoveel gehad maar voor een dag maakt dat niet uit.
Vandaag werden ook de koeien buiten gelaten op Tapola en daar wilde we natuurlijk ook bij zijn, al die blije springende koeien. Het was echt leuk een hele hoop bewoners komen kijken want het is traditie dat ze 1 mei naar buiten gaan dus dit is ook speciaal voor de bewoners.

Zaterdag heb ik geskypt met zorgboerderij Japara gezellig gekletst met lieve deelnemers en de begeleiders. Leuk om te weten hoe het daar gaat en om iedereen weer te zien!! Zaterdag weer met andere deelnemers, dus nog paar daagjes werken en dan zie en spreek ik ze weer! :D

Zondag 4 mei was de verjaardag van een bewoner, hij werd 51 jaar. We hadden zaterdag een soort van programma gemaakt voor zondag zodat er geen onverwachte dingen zouden zijn. Deze bewoner wilde erg graag ontbijt op bed en ik ben de gene in ons huisje die elke zondag het ontbijt maakt, dus heb ik ook het ontbijt op bed gemaakt! Zaterdag had ik met twee bewoners iets geknutseld voor hem dus ons cadeautje hadden we ook op het dienblad gelegd, natuurlijk had ik koffie, jus, croissantje, vlees, kaas, eitje en een cake gesneden in 51 en versierd! Ik vond het echt zo leuk om dit te doen, hoe blij zo`n grote man kan zijn met zo klein iets, geweldig!! :D Meteen na het ontbijt begonnen we met het koken van de lunch, hij had namelijk ook zijn middag eten gekozen en welke taart hij graag wilde. We hadden met de begeleiders en de bewoners de taken verdeeld, bewoners maakte de tafel mooi, mijn huismoeder en vrijwilliger kookte het eten en ik maakte de verjaardagstaart. Het was echt leuk om te doen met zijn alle, om zo iemand een leuke en fijne dag te bezorgen. Tijdens de lunch werd voornamelijk de verjaardag gevierd er waren ook mensen uitgenodigd speciaal voor de lunch, na de lunch gingen we met zijn alle zingen, taart eten en de cadeautjes geven. Na het kleine feestje zijn alle bewoners, de vrijwilliger en mijn huismoeder naar een concertje gegaan, ik was thuis gebleven en heb alles weer netjes opgeruimd.

Maandag 5 mei heb ik meegekeken en meegedaan bij een schildersgroep, ze hadden me twee weken geleden hier al voor uitgenodigd dus eindelijk kon het. Wat leuk om te zien hoeveel inspiratie iedereen heeft en hoe ieder op zijn eigen manier werkt. De vrouw vertelde me dat ze soms een verhaal hebben en dat iedereen een deel van het verhaal schildert of dat er een bepaald thema is en iedereen schildert dan iets van dat thema. Het was erg leuk om hier aan mee te doen, ik werd ook meteen weer uitgenodigd voor volgende week, dus als ik tijd heb dan ga ik weer gezellig mee schilderen!

Dinsdag 6 mei was mijn vrije dagje en Sheradine en ik hebben het samen leuk ingevuld, we zijn namelijk een dagje naar Porvoo geweest. We moesten vroeg op want 8 uur moesten we aanrijden, we hebben eerst samen met zijn tweeën ontbeten. Hierna aangereden richting Orimattila, want 8:30 vetrok de bus richting Porvoo. Normaal gesproken heb ik geen probleem om in de bus te zitten, maar deze busrit leek wel een lange ronde van de achtbaan haha, er waren zoveel bochten, heuvels en afdalingen en de buschauffeur reed nog best hard ook, dus ik was een beetje dizzy. Na 1 uur en 20 min in de bus gezeten te hebben waren we eindelijk in Porvoo. We hebben eerst rondgelopen in het oude gedeelte van Porvoo, we wisten geen weg of niks dus we zijn een beetje op ons gevoel afgegaan. Wauw wat was dit mooi zeg, de mooie knusse huisjes, de mooie kerk in het midden, de rivier langs het stadje het was echt mooi en leuk om hier alleen al rond te lopen. Onderweg kwamen we een koffiehuisje tegen, daar hebben we lekker een taartje gegeten en een heerlijke latte gedronken. Op het begin had ik niet zo goed gekeken maar toen we uit het koffie huisje kwamen zag ik pas dat we in het kleine winkelstraatje waren haha! OO wat waren dit allemaal van die schattig kleine, leuke winkeltjes in kon wel uren blijven kijken naar de mooie spulletjes! Er waren veel tweedehandswinkeltjes, winkeltjes waar alles handgemaakt was, een chocolade winkel, snoepwinkeltje, een speelgoedwinkel met prachtige poppehuizen en allemaal kleine meubeltje voor in het poppenhuis. Ik heb me ogen uitgekeken en ook alvast bedacht dat we dit heel graag aan onze ouders en broer willen laten zien. De tijd vloog het was al half een dus tijd om te eten, we hadden in een erg mooi restaurant gegeten het was lopend buffet hmm we hadden heerlijke soep, vlees, groenten, aardappelen en een cake het was al even geleden geen biologisch eten haha dus we hadden heerlijk gesmuld. op de achtegrond werd er piano gespeeld dus het was erg gezellig! Na het eten zijn we naar de kerk gegaan, die ging pas om twee uur open, we wilden graag een kaarsje aansteken maar dat kon hier niet. Dat komt omdat in deze kerk ooit een grote brand is geweest die was aangestoken door een dronken man, er zit een heel historisch verhaal achter over de kerk wat mijn huismoeder had verteld tegen ons na ons uitstapje in Porvoo. Na de kerk hebben we in het chocoladewinkeltje heerlijke chocolade gekocht. We hadden niet super veel tijd meer dus hebben we ook even in het nieuwe gedeelte van Porvoo gewandeld, langs de rivier gezeten, gelukkig met het zonnetje na de regenachtige dag van gisteren en terug gelopen langs de rivier. Daar hebben we ook nog in een cafe lekker warme chocomel gedronken, dit was echt een gezellige cafe en buiten kon je op het water in een bood zitten, dus dat hebben we ook gedaan! Hierna was het alweer tijd om terug te gaan met de bus, elke keer als ik naar buiten kijk lijkt het wel of ik in de tv-programma zit van het little house on the prairie haha echt zo grappig, al de houten huizen, de grote oppervlakten en de mooie bossen wat we zagen tijdens de terug rit. Terug in Orimattila hebben we samen een pizza gegeten en even wat boodschappen gedaan. Na de lange maar super leuke dag waarvan ik veel genoten heb, hebben we ook nog even in de sauna gerelaxt.

Pff vannacht was het hier heel koud het was hier -4 graden en overdag is het ook nog erg fris, dus onze zomer begint iets later haha! De komende dagen is onze huismoeder drie dagen op vakantie dus nu is het alleen ik en de vrijwilliger in de avonden. Wij allebei die bijna geen fins kunnen praten, dus dat wordt veel met handen en voeten, dat hadden we vanmorgen al gemerkt haha! Maar wat leer ik hier veel van en dat is goed :D

  • 24 Juni 2014 - 23:39

    Jacqueline:

    het blijft leuk om je verhaal te lezen en te merken dat je zo geniet.
    dat ontbijt op bed met een verjaardag groot of klein ;) blijft speciaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natascha

Hoi hoi, leuk dat je mijn blog volgt. Hierin vertel ik al mijn ervaringen en momenten die ik mee maak op mijn buitenlandstage in Finland!

Actief sinds 21 Maart 2014
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 8220

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Buitenlandstage Finland

Landen bezocht: