Zomerhuis, Carnaval, Zwemmen allemaal leuke dingen - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu Zomerhuis, Carnaval, Zwemmen allemaal leuke dingen - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu

Zomerhuis, Carnaval, Zwemmen allemaal leuke dingen

Door: Natascha van de Laar

Blijf op de hoogte en volg Natascha

30 April 2014 | Finland, Niinikoski

Dinsdag 23-4 was onze vrije dag, we zijn samen met 3 andere meiden naar het zomerhuis gegaan! Gezellig ge bbq met zijn alle. Na de bbq zijn we in de sauna gegaan, daarna lekker buiten gezeten, weer terug in de sauna en toen in het ijskoude meer gezwommen brrr wat was dat koud zeg maar echt super tof en vet! We waren pas laat in de avond terug dus daarna snel gaan slapen.

Woensdag 24-4 was het weer een gewoon werkdagje, eerst in de tuin gewerkt en daarna in het huis. In de avond samen met twee bewoners een spelletje gespeeld. Na al het harde werken hebben we gezellig wat gedronken met wat jongeren co`werkers hier op Tapola.

Donderdag 25-4 was ook een normale werkdag, in de tuin gewerkt en ondertussen heel veel gebuurt met een vrouw die ook in de tuin werkt over de verschillen van Nederland en Finland, het was erg gezellig.

Vrijdag 26-4 zijn we naar een museum geweest over Steiner een man die in de antroposofie wereld zit. Antroposofie is het soort geloof of bepaalde manier waarop ze hier in Tapola leven. Alles was natuurlijk Fins maar iemand had voor ons vertaald dus dat was wel erg fijn.

Zaterdag 27-4 zou ik als invaller mee gaan zwemmen met een deelnemer, want er moest een iemand met de vrouwen mee gaan en een iemand met de mannen. Het zwemmen bestaat hier in Finland voornamelijk uit de sauna, je begint met sauna en je eindigt met sauna. Het was erg leuk om mee te gaan, samen met de bewoners mee gezwommen en gespeeld dus met de bal overgooien etc. Erg leuk om te zien de ene deelnemer wilde gaan zwemmen, deed er vijf min. Over om erin te gaan en toen ging hij toch maar niet. Na het zwemmen samen met een deelnemer gewandeld en even naar de kiosk geweest om lekkere snoepjes te kopen.

Zondag 27-4 gingen we met mijn bewoners naar het zomerhuis toe, we hebben daar de hele dag lekker niks gedaan, genoten van de natuur en ook plezier gemaakt. Samen hebben we bbq gemaakt en sauna avond gehad, ook was daar een tv dus hebben een aantal bewoners tv gekeken. Het was echt heerlijk om zo te genieten van de rust en de gezelligheid. Na het zomerhuis hebben we samen met meerdere co-werkers buiten gevoetbald en gevolybalt, erg gezellig om zo samen iets te doen, daarna had ik nog lekkere pannenkoeken gemaakt voor iedereen.

Maandag 28-4 ochtend in de tuin gewerkt en in de middag was ik voor de eerste keer alleen aan het begeleiden in mijn huisje over twee bewoners. Ik heb ze elke keer taakjes gegeven om te doen en om samen klusjes te doen, ook moest ik het avondeten maken. Ik had rijst gemaakt in de oven met melk en water, als sausje had ik rabarber met aardbeien en appel laten koken, wat suiker erbij en nog een of andere aardappel iets voor de smaak. Het was wel erg leuk, maar ook wel erg vermoeiend na al een hele week werken en continu begeleiden.

Dinsdag 29-4 hadden we dit keer geen vrij, het was namelijk Tapola opschoondag. Dat wil zeggen dat alle bewoners , alle co-werkers, stagiaires en vrijwilligers samen buiten alles netjes gaan maken. In de ochtend heb ik eerst in de tuin meegewerkt, heerlijk in het zonnetje en het frisse windje. Na de ochtend rondom mijn huisje meegewerkt. Ik vond het erg leuk hoe goed iedereen meehielp met het buiten werken. In de middag hadden we ook gezamenlijk met alle mensen gegeten!

Woensdag 30-4 hebben we in de middag een meeting gehad over uitleg over verstandelijk beperkten, met oplossingen, dingen over het dagelijks leven etc. Het was erg interessant maar je moest wel goed luisteren, want er kwam veel informatie binnen. Vooral doordat ze het eerst in het Fins zijden en daarna in het Engels was het wel veel! Na de meeting moesten we meteen de hal mooi maken want vanavond was er een feest. Hier in Finland wordt namelijk dag van de arbeid 1 mei uitgebreid gevierd. Deze dag is een soort van carnavalsdag, dus mensen waren verkleed of hadden een gekke muts op. Hier hadden we op het begin allerlei spelletjes gedaan, eerst de stoelendans, spijkerpoepen, een spel dat de meiden in een kring gaan zitten en de mannen erachter gaan staan wanneer iemand knipoogt moet de vrouw proberen zo snel mogelijk naar de andere kant te rennen zonder dat de man die achter haar stond haar tegenhield, ook hadden we een spel gedaan dat iedereen in een kring staat, een iemand in het midden en dan aanwijzingen geeft wat iemand moet doen, dus de man in het midden zegt doe de wasmachine en dan doen drie mensen samen een wasmachine uitbeelden. Het was echt super, we hebben echt zoveel gelachen. Na de spelletjes hebben we gezamenlijk gezongen en daarna lekker de muziek hard opgezet en veel gedanst. Zo krijg je ook steeds meer een band met de deelnemers! We hadden een of andere juiche wat hier erg populair is in Finland en soort van oliebollen. Omdat het natuurlijk een soort van carnavals feest was hadden we voorgeteld om de polonaise te dansen, niemand hier kende het, maar wat was dit lachen iedereen deed vrolijk mee. Ik heb er echt van genoten!

Het Fins begin ik ook steeds meer te verstaan en het praten gaat ook al een betere richting in haha dus communiceren gaat al stukken beter dan op het begin.

Zo lekker gaan slapen en dan morgen genieten van mijn vrije dag en natuurlijk 1 mei vieren!!

  • 24 Juni 2014 - 23:21

    Jacqueline:





  • 25 Juni 2014 - 22:46

    Karin:

    Hoi Natascha, lange tijd niets van mij gehoord maar heb nog wel je verhalen gelezen! Nog een kleine week en dan zit het avontuur er weer op, toch nog snel gegaan of niet? Nog effe volhouden en ook nog genieten van de laatste dagen in Finland! Daarna weer lekker in je eigen bedje......
    Ik hoor je verhalen verder weer als je weer thuis bent okee?
    Dikke kus Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natascha

Hoi hoi, leuk dat je mijn blog volgt. Hierin vertel ik al mijn ervaringen en momenten die ik mee maak op mijn buitenlandstage in Finland!

Actief sinds 21 Maart 2014
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 8220

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Buitenlandstage Finland

Landen bezocht: