Laatste week en drie dagen vakantie in Helsinki!! - Reisverslag uit Vääksy, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu Laatste week en drie dagen vakantie in Helsinki!! - Reisverslag uit Vääksy, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu

Laatste week en drie dagen vakantie in Helsinki!!

Door: Natascha van de Laar

Blijf op de hoogte en volg Natascha

28 Juni 2014 | Finland, Vääksy

De laatste week zat eraan te komen en deze is ook echt voorbij gevlogen!

Zaterdag 21-06 kwam mijn huismoeder terug van haar twee weken vakantie. Ik had afgesproken dat ik voor het huis een hartje van spijkers en wol op pallethout zou maken. Niet veel tijd meer want over twee dagen gingen de bewoners op vakantie. Snel met wat hulp van bewoners hebben we het gemaakt, iedereen was zo trots op het resultaat en toch heb ik het kunnen maken in een korte tijd.

Zondag 22-06 Was het de laatste keer voor mij om het zondagsontbijt te maken voor de bewoners, de laatste keer dat ik aan het hoofd van de tafel zat en het gebed zou zeggen en natuurlijk het eten zou delen aan de mensen! Jammer dat het de laatste keer was, maar wel gezellig ontbeten. In de ochtend was er ook nog service de kerkdienst van zondag ook hier was ik nog even naartoe gegaan ondanks ik er niks van versta. Snel na het eten ben ik met Sheradine een cake gaan maken als bedankje. we hadden namelijk nog een kaartje en cadeautje voor het huis. Na het eten had ik alles gegeven. Flink in tranen want wat ga ik ze missen :( Gelukkig was ik niet als enige aan het huilen maar ook een paar bewoners. Na mijn cadeautje begon mijn huismoeder zo`n lieve dingen te vertellen over mij en hoe het was gegaan in deze drie maanden. Het maakte het afscheid nemen wat zwaarder met die lieve woorden. Na het eten heb ik samen met een bewoner zijn tas voor de vakantie ingepakt, altijd weer even zoeken hoe en wat met spullen van anderen. In de avond hebben we ook nog even gedag gezegd in een aantal huizen.

Maandag 23-06 begon de vakantie van alle bewoners van Tapola, sommige gaan echt weg een groep blijft op Tapola en de andere groep gaat naar het zomerhuis. Iedereen die ik niet meer zag in mijn huis nog een dikke knuffel gegeven. Maandag was een lekker rustig dagje en een beetje genoten van de Tapola vakantie. Dinsdag was een beetje hetzelfde dus ook niet veel gedaan. Ik ben naar Lahti geweest, we hebben de skischans van Lahti gezien echt super gaaf maar pff dat is eng hoog. Het was echt gaaf om te zien, want ze waren ook echt aan het springen. We zijn naar boven gegaan met een skilift en dan kon je met een gewone lift in het gebouw van de skischans en zien hoe hoog het in het echt is. Was echt zo mooi om te zien. In de avond hebben we met de bewoners van Tapola in Orimattila gegeten bij een pizzeria, een bewoner van mijn huis deed net of ze nooit geen pizza had gezien. Het zag er niet uit hoe ze aan het eten was maar het was ook wel weer grappig! In het zomerhuis heb ik voor de laatste keer sauna gemaakt en natuurlijk gezwommen in het meer! OOO wat ga ik de heerlijke sauna missen!!

Donderdag 26-6 zijn we als uitstapje naar het plaatsje Vaaksy geweest. Ik was zo moe dat ik de hele weg heen en de hele weg terug geslapen heb. In Vaaksy hebben we een museum bezocht, dit museum was een oud modern huis van vroeger. Een huis waar toen der tijd de rijke mensen in woonde. Het was echt zo prachtig! We hebben even wat koffie gedronken bij het koffiehuis en natuurlijk een heerlijk taartje! Wil je naar de wc krijg je zo`n oude wc van vroeger. Jakkie gewoon zo`n plank waar je op moet zitten en waar je niet eens kan doorspoelen. Ik snapte het niet, zo`n mooi restaurant met zo`n oude wc ble.

Vrijdag 27-6 was het koffers inpakken, we hadden het niet anders verwacht onze koffers zijn te zwaar en dan hebben we er nog wel vijf samen!! Ooh nee we baalden enorm opnieuw inpakken dan weer uitpakken etc. etc. Maar uiteindelijk zit alles erin en hopen we op het goede gewicht te zitten maar dit blijft een beetje een verassing op het vliegveld dinsdag 1-7. Ook deze dag onze kamer gepoetst en even gedag gezegd in de tuin waar we gewerkt hebben en nog snel iets gekocht wat bewoners geweeft hebben in de weverij!

Zaterdag 28-6 was het dan echt zover alles opgeruimd en klaar voor vertrek! Eigenlijk niet, want dan moeten we alle lieve mensen weer missen. Weer de tranen en nog dikke knuffels gegeven aan iedereen! Wat is afscheid nemen toch stom! Van het huis had ik als bedank cadeautje een ketting met een hartje gekregen met als betekenis een warm hard! Iedereen zit er al op te wachten wanneer we weer terug komen, dus hopelijk snel weer voor vakantie om ze weer te bezoeken! Hierna snel met de auto naar de bushalte gereden en dan op richting Helsinki voor drie dagen vakantie! We zitten heerlijk midden in de stad met een mooi hostel! Wel even wennen, nu hoor je de hele tijd geluiden van auto`s en mensen , dat hadden we op Tapola niet alleen maar rust van de natuur. We hebben al heerlijk uitgegeten samen en even rond gewandeld! Kwamen we op een feest uit in een park met alleen maar gothic mensen, mensen die kleren aan hadden uit de jaren 60, homo`s, lesbo`s en nog allerlei meer figuren! We wisten niet precies waar we beland waren, dus gingen we het vragen en bleek het een surprise party te zijn voor homo`s en lesbienne`s hahah! Nou dat ook weer gezien, hierna weer doorgewandeld en even wat lekkers voor in de avond gekocht! We gaan nu lekker in de avond rusten, want we zijn helemaal op na alle vele werkuren op Tapola en alle toffe indrukken! Nog even genieten hier en dan zitten we alweer bijna in Nederland! Tot snel!




  • 30 Juni 2014 - 22:37

    Jacqueline:

    hoi Natascha,

    het zit er bijna op ,ja afscheid nemen is inderdaad stom.!!!!
    Ik weet dat valt niet mee maar het hoort erbij.
    Als je van je laatste week op tapola maar hebt genoten.
    En deze mooie fijne en leerzame ervaring nemen ze niet meer van je af.
    nog een paar dagen Helsinki met toffe momenten en dan weer lekker naar huis.
    een goede vlucht en het kan me niet vlug genoeg gaan dat ik jullie samen morgen
    weer zie.:) :) jippie.
    alvast een dikke kus xxxx

    liefs mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natascha

Hoi hoi, leuk dat je mijn blog volgt. Hierin vertel ik al mijn ervaringen en momenten die ik mee maak op mijn buitenlandstage in Finland!

Actief sinds 21 Maart 2014
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 8211

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Buitenlandstage Finland

Landen bezocht: