Tapola festival, Steinerschool, Laatste keer tuin! - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu Tapola festival, Steinerschool, Laatste keer tuin! - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu

Tapola festival, Steinerschool, Laatste keer tuin!

Door: Natascha van de Laar

Blijf op de hoogte en volg Natascha

19 Juni 2014 | Finland, Niinikoski

Vrijdag 13-6 waren alle bewoners in de middag vrij om zich voor te bereiden voor Tapola festival, want dat startte namelijk die avond! Deze avond stond op de planning een optreden van een bandje en in de avond disco met natuurlijk niet te vergeten kiosk met heerlijke ships, snoep, popcorn en van alles meer!
Echt zo geweldig, wat heb ik genoten van deze avond! Iedereen was zo vrolijk en blij, allemaal waren ze aan het dansen en aan het genieten van het leuke feestje. Er was een foto hoek waar mensen op de foto konden met stoere kleren aan. Met het festival waren niet alleen de bewoners er, maar ook ouders van bewoners, bewoners en deelnemers van andere Camphills! Ik heb deze avond dus een aantal nieuwe mensen leren kennen en natuurlijk ook volop gedanst met de bewoners! Na het feestje hebben we de zaal helemaal schoon gemaakt en klaargemaakt voor de volgende dag! Alle tafels en stoelen klaargezet voor de volgende dag voor het avondeten, het zag er echt zo super mooi en schattig uit met alle bloemen en kaarsjes. Hierna gauw naar huis gegaan en vlug gaan slapen want dit werd nog een lang weekendje met veel werken.

Zaterdag 14-6 was er eerst in de morgen rond 11 uur een soort van olympische spelen. Mensen kregen een stempel kaart en gingen zo de cijfers af om alle spelletjes te spelen. We hadden spellen zoals laars gooien, luchtgitaar spelen, touwtrekken, kruiwagen race etc. Als heel de kaart vol was kregen de mensen een medaille van Tapola! Daar waren ze natuurlijk erg blij mee, zelf heb ik er ook eentje haha want we hadden er zoveel over! Na de spelletjes hadden we buiten gebarbecued. Na het eten zouden er optredens plaatsvinden van bewoners van Tapola. De ene had een rap liedje gemaakt voor iemand zijn verjaardag en de ander speelde op een instrument of zong een liedje. Een bewoner van mijn huis zou een liedje drummen, hij had alleen geen geduld en liep duizend keer over het podium, dan ging hij staan als een echte artiest of wilde hij al gaan drummen haha! Super om te zien hoe erg ze het naar hun zin hadden. Na alle optredens gingen we heerlijk eten, hmm we kregen varken! Zag er echt heerlijk uit en dat was het ook! Het varken werd aangesneden door iemand anders, want dat konden we zelf niet, zo`n groot varken! Na het eten heeft onze zanggroep gezongen, we hadden twee liedjes gezongen. Het eerste liedje ging goed, maar het tweede liedje begon zo vals haha dat we opnieuw moesten beginnen! Een beetje voorschut maar ach kan gebeuren! Ook deze avond kwam er weer een band deze band maakte schlager muziek haha, flink gelachen en plezier gemaakt. Ging er een bewoner van ons naar de zanger om te zeggen dat ik een mooie dame was haha, sta je daar in het midden op de dansvloer :P

Zondag ochtend na een lange tijd geleden weer ontbijt gemaakt voor de bewoners, met allerlei lekkernijen! zondag was er weer een concert maar dan met klassieke muziek, hier heb ik niet veel van meegekregen want ik stond de hele tijd in de keuken koffie te maken! Na het concert geholpen met opruimen! We hadden in het huis vrijdag geen sauna gemaakt dus dat hadden we voor zondag bewaart. Zondag avond heerlijk in de sauna, ik kwam nog nooit zo rood uit de sauna als zondag. Hij was een beetje te warm 90 graden haha dus vandaar!
Deze dag lag iedereen op tijd in bed, want na zo`n intensieve weekend ben je wel vort op! Wel echt tof dat we Tapola festival ook mee hebben gemaakt hier!

Maandag 23-06 waren Sheradine en ik vrij, natuurlijk met ons goed geregel konden we weer niet naar Tallinn, we hebben wel geleerd eerder voor te bereiden met uitstapjes haha! Maar ach niet getreurd, we hebben nu eindelijk de tweedehandswinkeltjes in Orimattila gezien wat we ook allang wilde. In een oude fabriek zaten allemaal winkeltjes waar ze zelfgemaakte spullen hadden ook dit was leuk om te zien, dus we hebben ons ogen toch wel uitgekeken ondanks we al zo vaak in orimattila waren geweest. Natuurlijk als afscheid gezocht naar cadeautjes voor het huis en kaarten voor het huis en de tuin. Viel alleen niet echt mee om de kaarten in het Fins te lezen, dus hadden we maar om hulp gevraagd. Een werknemer heeft mee gezocht en vertaald wat er op de kaarten stond haha flink gelachen in de winkel, maar we hebben ze eindelijk! Nu we toch niet in Tallinn waren, zijn we in de avond maar gaan zoeken naar een hostel voor als we drie dagen naar Helsinki gaan aan het einde van onze stage! Snel geleerd we hebben meteen geboekt dus dit staat eindelijk vast :D

Dinsdag 17-06 In de morgen was heerlijk buiten in de tuin aan het werken, denk je dat het lekker zomer is begint het te sneeuwen hahah. Dat had ik nog nooit meegemaakt in de zomer! In de middag heb ik voor een bewoner een cake gemaakt van Hello Kitty, ze was er helemaal blij mee. In de avond ook de woonkamer versierd met ballonnen en slingers uit Nederland, want slingers kennen ze niet in Finland! In de avond zijn we met andere co-werkers naar het zomerhuis geweest. We hebben gezamenlijk gegeten, gekletst en een film gekeken. We kregen van een Suphamat super mooie oorbellen als afscheid cadeautje, de oorbellen komen uit Thailand dus dat was wel speciaal! Toch wel balen zo het afscheid nemen begint nu echt te komen :( wordt nog een moeilijke week met veel tranen denk ik! Genoten van de avond en nog heerlijk in mijn eentje bij het meer gezeten, en heerlijk genoten van de rust die daar altijd is. Zet me elke keer weer aan het denken hoe gelukkig ik ben dat ik deze toffe stage heb mogen meemaken en dat ik deze keuze heb gemaakt om het hier op Tapola te doen

Woensdag 18-6 was de verjaardag van een bewoner, dus samen met een co-werker hebben we het ontbijt klaargemaakt en natuurlijk een dienblad voor de bewoner voor het ontbijt op bed. Met banaan had ik het nummer van haar leeftijd gemaakt en versierd met taartversiering! We liepen zingend met de bewoners naar binnen en hebben haar gefeliciteerd en het eten gegeven! De rest van de dag kon ik niet bij de verjaardag zijn. Ik ben met een groepje naar een Rudolf Steiner school geweest. Dit is een antroprosfise school, dit is ook erg te zien aan de buitenkant van de school. Het lijkt net een sprookjes huis met ronde vormingen, de school is van klei de grote ramen en de school staat midden in de bossen. Binnen in de school hebben ze alleen maar grote lokalen waar ze meer aan drama etc doen. Er staan bijna geen tafels in de school alleen maar stoelen. Het was erg interessant om te zien, maar wel heel erg raar. Het zag er een beetje alternatief uit! Ze leren door te doen en niet door te schrijven en te typen. Het was wel speciaal om te zien. Hierna zijn we naar Helsinki gegaan en hebben we een art museum bezocht het Ateneum museum. Rond gelopen en veel bezichtigd, hierna zijn we natuurlijk nog even gaan shoppen! Op de terugweg heerlijk geslapen want ik was helemaal op. Toen ik terug kwam moest ik nog even werken, iedereen naar bed sturen, avond snack geven en medicijnen geven! Tussendoor nog snel even voetbal gekeken en jeej we hadden gewonnen :D

Donderdag 19-06 moest ik voor de laatste keer in de tuin werken, nog even genoten van het buiten werken, de mensen en alles eromheen! In de pauze had ik mijn kaartje gegeven en een doosje bonbons. Ik kreeg van de mensen van de tuin een muumi mok met daarop een poppetje die in de tuin aan het werken is en ook had ik een kaartje! Zo balen dat afscheid nemen, maar hopen dat ik ooit weer terug kan om iedereen weer te zien! Ik kon me niet inhouden, maar werd flink geknuffeld door een bewoner en de begeleiders van de tuin!

Vrijdag 20-06 hebben we in de avond juhannus paiva gevierd. Dat wil zeggen dat de midzomernacht gevierd worden, de dagen beginnen vanaf nu weer korter te worden! Mensen blijven de hele nacht wakker, drinken veel bier, gaan in de sauna en daarna zwemmen. Met dit feest zijn er veel ongevallen omdat mensen dronken gaan zwemmen! Wij zijn naar Artjärvi geweest daar was groot vuur langs een meer! Gezellig gekletst en gekeken naar het grote vuur!

Dit was het weer voor deze week! Tot volgende week!

  • 25 Juni 2014 - 19:14

    Jacqueline:

    Leuk om de midzomernacht mee te maken ,het is ook zo raar dat het steeds zo licht is.
    daar raak je van uit je ritme
    maar natascha probeer er de laatste dagen nog van te genieten en huilen mag dat hoort erbij.
    sluit het goed af en sterkte met afscheid nemen .
    doe ze allemaal de hartelijke groetjes aan die super lieve mensen daar.

    veel liefs mama

  • 25 Juni 2014 - 22:22

    Natascha Van De Laar:

    Lieve reacties allemaal mama dankje! Ik ga er zeker nog even van genieten, dat komt wel goed en idd huilen mag hihi kan met toch niet inhouden! Ik zal ze allemaal de lieve groetjes doen van jullie. Ja je raakt helemaal uit je ritme maar het wakker worden wende al haha.

    Veel liefs xx

  • 25 Juni 2014 - 22:51

    Karin:

    Hoi Natascha, lange tijd niets van mij gehoord maar heb nog wel je verhalen gelezen! Nog een kleine week en dan zit het avontuur er weer op, toch nog snel gegaan of niet? Nog effe volhouden en ook nog genieten van de laatste dagen in Finland! Daarna weer lekker in je eigen bedje......
    Ik hoor je verhalen verder weer als je weer thuis bent okee?
    Dikke kus Karin

  • 28 Juni 2014 - 19:28

    Natascha Van De Laar:

    Hee Karin, Ja de tijd is echt gevlogen niet normaal hoe snel het is gegaan. We zitten al in Helsinki dus inderdaad nog even genieten van een kleine vakantie en dat zijn we al volop aan het doen! Ik kijk er ook weer naar uit om thuis te komen, weer heerlijk mijn eigen dingetjes!
    Die hoor je zeker, we hebben veel te vertellen!
    xx Natascha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natascha

Hoi hoi, leuk dat je mijn blog volgt. Hierin vertel ik al mijn ervaringen en momenten die ik mee maak op mijn buitenlandstage in Finland!

Actief sinds 21 Maart 2014
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 8207

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Buitenlandstage Finland

Landen bezocht: