Sylvia Koti, Papa, mama en Paul op bezoek :D - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu Sylvia Koti, Papa, mama en Paul op bezoek :D - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu

Sylvia Koti, Papa, mama en Paul op bezoek :D

Door: Natascha van de Laar

Blijf op de hoogte en volg Natascha

04 Juni 2014 | Finland, Helsinki

Hoi hoi allemaal het is weer even geleden dat ik er iets op gezet heb.
Hier gaat nog steeds alles prima, ook deze weken heb ik weer heel veel gezien en gedaan, dus ik heb nog veel te vertellen!

Vrijdag 23-05 zijn we met een klein groepje richting Sylvia koti geweest, dit is ook een van de Camphills van Finland. Sylvia koti is wel weer heel anders dan Tapola, hier wonen namelijk kinderen met een verstandelijke beperking en geen volwassenen. De kinderen gaan hier naar school, ze hebben kleine klasjes en de ene helft van de tijd gaan ze naar school en de andere helft van de tijd werken ze in een workshop. Als eerste hebben we een optreden gezien in de meega grootte zaal die ze hebben, de kleinste kinderen van de school vertelden een verhaal van assepoester in dans en zangvorm. Na het optreden hebben we een rondleiding gehad door heel Sylvia kot, we hebben de klaslokalen gezien, de huizen waar ze wonen en nog veel meer. Het was erg interessant! Morgen gaan we met onze zanggroep van Tapola daar een optreden geven, dus volgende keer horen jullie hoe het was gegaan!

Papa, mama en Paul zijn geweest!!
Zondag zouden ze eigenlijk komen, maar met een kleine uitstel zijn ze afgelopen woensdag 28-05 gekomen. Wat was ik blij om iedereen weer in het echt te zien en een dikke knuffel te geven! Woensdag hebben we niet veel gedaan, iedereen was moe van de vlucht dus lekker een beetje gerust en er moesten wat boodschappen gedaan worden dus dit hebben we in de middag gedaan! In de avond zijn we naar het zomerhuis gegaan, Papa en mama waren maandag 25 jaar getrouwd en ondanks de uitstel van de vakantie hebben we het toch nog een beetje gevierd. Paul, Sheradine en ik hadden het hele keukentje en de eethoek versierd met hartballonnetjes en met serpentine, overal hadden we kaarsjes neergezet en midden op de tafel champagne glazen met een heerlijke fles wijn en een taart die Sheradine en ik hebben gemaakt met 25 jaar getrouwd erop! Papa en mama waren druk boven alles aan het klaarmaken en toen ze beneden kwamen was het versierd! Een klein feestje wat super gezellig was en waar we lekker van genoten hebben!

Donderdag zijn we de hele dag in het zomerhuis geweest, we hebben sauna gemaakt en lekker in het meer gezwommen. Niet erg lang gezwommen want door de laatste paar regen dagen was het meega koud! Deze dag hebben we ook niet veel gedaan gewoon lekker gerust en genoten van het mooie huisje! Wel hebben we een stukje gevaren op het water samen met Sheradine en Paul en dat is ook echt genieten!
donderdagavond zouden we op Tapola slapen want tot zondag was het zomerhuis bezet.

Vrijdag was Sheradine jarig, dus dat was op tijd opstaan om een lekker ontbijtje te maken samen met papa en mama voor Sheradine. Ook hadden we haar kamer versierd! Eerst Sheradine flink verwend met wat cadeautjes en veel kaarten vanuit Nederland en daarna lekker ontbijt met zijn alle. Ook ik had een paar kaartjes vanuit Nederland dus dat was natuurlijk wel super leuk en lief! :D Deze dag hadden we heel Tapola laten zien aan papa, mama en Paul een kleine rondleiding gegeven en verteld wat we nu allemaal precies doen. Hierna hadden we in mijn huisje lekker gegeten. Ook de bewoners praatten er al een week over dat mijn ouders kwamen dus ze waren ook super blij ze tien en te leren kennen!
Hierna zijn we naar de bossen geweest, waar heel veel moeras ligt, we hebben een flinke ronden gewandeld en de mooie natuur bekeken!

Zaterdag zijn we naar Helsinki geweest, als eerste zijn we met de boot naar het eilandje Suomenlinna geweest! Dit eilandje was een oude fort van vroeger in de oorlog, we hebben hier rondgewandeld en even koffie gedronken. Het was echt super mooi om te zien, onderweg kwamen we van alles tegen soldaten in bepaalde boten, japanners met zo`n Japanse jurken aan en nog meer! Nadat we terug gevaren waren met de boot hebben we daar over de markt gelopen, met alle leuke souvenirtjes! We zijn naar de grote kathedraal gewandeld en hebben daar ook binnen gekeken. Het was anders dan ik verwacht had, alles was zo nieuw en strak dus niet echt de mooiste die ik gezien had! We hebben ook een rondje in de tram gemaakt, ook leuk want zo zie je het ook van de andere kant! In de avond zijn we nog gezellig wezen uiteten!

Zondag hebben we eerst gewacht op Tapola tot we het zomerhuis in konden, papa, mama en paul nog even afscheid genomen van de bewoners en de begeleiders. Bij het zomerhuis ben ik samen met mama gaan wandelen in de omgeving rondom het zomerhuis, we hebben bloemetjes geplukt en natuurlijk flink gebuurt! Samen met Paul, Sheradine en Ludwig hadden we visnetten in het water geplaatst, het was wel een heel werkje, ik bleef tien keer vastzitten met mijn armbanden aan de netten en het ging ook nog eens snel voor de eerste keer, maar wel lachen om te doen voor de eerste keer! Ook was zondag onze zanggroep van Tapola dus dit hebben we ook laten zien en natuurlijk mochten ze ook mee zingen :D Naderhand bleek dat de visnetten illegaal waren in deze maand dus in de avond moesten ze er weer uitgehaald worden. Hier had ik niet met meegeholpen. Ik was aan het vissen op de houten dingen in het water samen met Paul, nooit gedacht dat ik een eerste vis in mijn leven zou vangen haha dus ik was heel erg happy met mijn vis die ik gevangen had! Op naar de tweede en die zat er ook zo aan :D

Maandag zijn we eerst naar Hiddenkernut geweest, dit was eerst een stuk bos waar je kon wandelen en daarna kwam je bij een deel uit met rotsen met hele diepe gaten. Die gaten zijn gekomen door het ijs! Het was echt mooi en leuk om te zien. Na het wandelen zijn we richting Porvoo gegaan, Sheradine en ik wisten inmiddels al de weg dus als gids vertelde we wat er te doen was! Na Porvoo zijn we naar ook een natuurgebied geweest, dat was een steen ook zo geworden door het ijs. Je kon daarop en kijken over heel de bossen en over de meren het was zo hoog en zo mooi, ik kon hier wel uren zitten!

Dinsdag hebben we even lekker geshopt dat was na twee maanden ook wel weer een keertje leuk en ik heb eindelijk mijn Muumi mok gekocht die ik zo graag wilde! Al bij al het was een super vakantie met het gezin, elke dag in de sauna geweest genoten van alle kleine dingen, het lekkere eten van mama wat ik gemist had en nog veel meer! Vanmorgen afscheid genomen en nu nog ongeveer drie weekjes wachten totdat we ze weer thuis kunnen zien!

Vandaag koffers inpakken want de laatste drie weekjes slaap ik bij Sheradine in de kamer, want iemand anders komt in de mijne, alvast is kijken of alles er nog in past :P

  • 25 Juni 2014 - 00:06

    Jacqueline:

    wat hebben we genoten in finland.
    en het was geweldig om op tapola te zijn,zou er zo willen werken ,wat een hartelijke en lieve
    mensen zijn het daar . geen stress en alles gaat rustig.
    jullie weer in mijn armen sluiten en knuffelen :) wat had ik dat gemist.
    het was een vakantie om nooit te vergeten wat heb ik genoten
    thanks xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natascha

Hoi hoi, leuk dat je mijn blog volgt. Hierin vertel ik al mijn ervaringen en momenten die ik mee maak op mijn buitenlandstage in Finland!

Actief sinds 21 Maart 2014
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 8210

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Buitenlandstage Finland

Landen bezocht: