Andere Camphill, Vrije dag in Kotka, Birthday! - Reisverslag uit Kotka, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu Andere Camphill, Vrije dag in Kotka, Birthday! - Reisverslag uit Kotka, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu

Andere Camphill, Vrije dag in Kotka, Birthday!

Door: Natascha van de Laar

Blijf op de hoogte en volg Natascha

21 Mei 2014 | Finland, Kotka

Vrijdag 16-5 zijn we met een klein groepje naar een andere Camphill geweest. Het was een beetje hetzelfde als Tapola alleen hadden ze hier maar 3 huizen voor bewoners en op Tapola 8. Ook zijn er soort gelijke workshops als hier, deze Camphill ligt wel erg in de middle of nowhere. We hebben een rondleiding gehad en allerlei uitleg over hoe ze hier werken en ook zag je wel welke verschillen er waren in de antroposofie. Het was leuk om te zien, vooral je nu alles meemaakt op een Camphill, ben ik dus wel erg benieuwd naar alle andere Camphills.

Zaterdag op zondag zijn we met mijn huisje Taavetti naar het zomerhuis gegaan, we hebben daar een overnachting gehad en natuurlijk lekker gerelaxt en van het heerlijke weekend genoten. Spelletjes gespeeld, in de sauna gezeten en we hadden heerlijk weer dus dat was al extra genieten.
Zondag waren we wel al wat vroeg weer naar huis gegaan, want in de middag werd er een nieuwe film over Tapola geshowd die drie Duitse jongens hebben gemaakt en was er koffiehuis voor alle bewoners. Wel super gaaf want Sheradine en ik staan ook op de film van Tapola. Dus nu kunnen we aan iedereen showen dat we hier zijn geweest ook voor later is het leuk om terug te kijken, naar die goede, toffe stage plek! :D

Maandag en dinsdag hadden we heerlijk twee daagjes vrij, we zijn met de drie Duitse jongens naar Kotka geweest. Eerst een uurtje rijden met de auto en daarna heerlijk rond gewandeld. We hebbend de haven gezien, de parken in Kotka en we hebben de Finse zee gezien. Het zag er echt zo mooi uit, de zee heeft hier geen zand liggen maar grote stenen en als je uitkijkt op de zee, zie je allemaal kleine eilandjes. Als je in de zee wil staan voel je meer modder, dan normaal zand. Maandag was het ook 28 graden dus ook ik was lekker verbrand! De jongens wisten nog bepaalde plekjes in Kotka dus we zijn ook nog naar een waterval geweest! Het was echt mooi om daar te wandelen!
In de avond hebben we met zijn alle in het zomerhuis geslapen. We hebben gezamenlijk gekookt en daarna zijn we in de sauna geweest, het was natuurlijk zo`n lekker weer dat we twee keer na de sauna hebben gezwommen in het meer!Tussendoor had het ook nog geonweerd en gebliksemd, wat gaat het hier dan te keer met al die lichtflitsen! Na de sauna hadden we een kampvuur gemaakt, we waren best lang wakker, het werd deze nacht ook niet echt donker. Dus midden in de nacht zijn we nog een keer in het meer gedoken, brr het was wel stukken kouder dan na de sauna.
De volgende ochtend hebben we gezellig samen ontbeten en zijn we met zijn alle gaan varen in een bootje op het meer. De jongens waren al in de middag vertrokken en Sheradine en ik zijn gebleven. Samen hadden we er nog een heerlijk dagje van gemaakt. In de avond hadden we een bbq om afscheid te nemen van de jongens want dit was hun laatste dag! Het was echt super gezellig en we hebben veel plezier gemaakt.

Vandaag woensdag 21-5 was de verjaardag van een bewoner, ze werd 70 jaar. Wat was dit leuk echt zo gezellig ik had er echt van genoten. Elke bewoner die graag iets voor haar wilde doen, mocht iets doen. De ene deed een dansje de ander ging zingen en ik had afgesproken om accordeon te spelen met twee andere co-werkers, ik heb snel in twee dagen een Fins liedje in mijn hoofd gestampt en vandaag voor haar gespeeld. Het ging nog redelijk goed, af en toe een paar foutjes maar het gaat om de plezier en dat was er zeker!:D Ook met ons zinggroepje hadden we twee liedjes voor haar gezongen, dus de jarige was vandaag flink in de watten gelegd!

• 22 Mei 2014 - 21:36

Lisa Oosthoek:

Hey Natas,
    Je verhalen worden iets korter, dus gelukkig iets sneller om alles bij te lezen van de afgelopen tijd. Wat vliegt de tijd tegenwoordig toch ;-)
    Zo te lezen moeten jullie hard werken, maar kunnen jullie ook veel genieten. Geen lui zweet meer over na al het werken en sauna bezoeken daar als jullie hier terug komen :-p

Geniet er nog van!

Groetjes Lisa

• 24 Juni 2014 - 23:52

Jacqueline:

ze worden inderdaad iets korter de verhalen ,maar blijft leuk om te lezen .
    wel tof dat jullie in de film van tapola zitten ,zeker om er later op terug te kijken.

groetjes