Paasweekend - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu Paasweekend - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu

Paasweekend

Door: Natascha van de Laar

Blijf op de hoogte en volg Natascha

21 April 2014 | Finland, Niinikoski

Donderdagavond hadden we de levende foto`s voor mij de eerste keer. Tijdens de levende foto`s wordt er eerst een verhaal vertelt uit de bijbel, hierna wordt er een levende foto gepresenteerd door bepaalde mensen. De mensen zitten tijdens het luisteren in het donker, dan wordt er een keer met de bel gerinkeld het licht gaat voor de eerste keer aan, daarna gaat het licht weer uit en gaat er weer een bel dan komt het licht van een andere hoek. Het is best wel leuk om te doen, want je bent samen met een groepje dus samen heb je wel lol. Deze avond was er ook een speciale avond er werd namelijk alleen maar groen eten gegeten deze avond. We hadden dus groene spinazie soep met groen gedecoreerde eitjes en boter met groene decoratie. Ik merkte deze avond al dat het heel erg rustig was aan tafel, want de volgende dag is het goede vrijdag in Nederland, hier wordt het Lange vrijdag genoemd want iedereen moet dan rustig zijn.

Lange vrijdag vond ik zelf nog wel mee vallen, tijdens het eten was iedereen erg rustig en deze dag werd er ook niet super veel gedaan. We hebben deze dag veel eten voorbereid voor zaterdag en voor deze dag. Er werd niet veel gepraat en de leuke gekleurde bloemen werden in de garage gezet. Toch lachte de bewoners af en toe tussendoor en wilde ze een lolletje maken, ik vond dat ze zich nog goed in konden houden op deze dag! Ook zouden we gezamenlijk bloemen planten, het planten heeft een speciale betekenis. We gingen met zijn alle om de tafel heen staan en dan werd er een stuk uit de bijbel voorgelezen, daarna deden we om de beurt in een bloempotje drie zaadjes zaaien, hierna zongen we nog een lied! Ook werden er speciale broodjes gemaakt voor deze dag, want om drie uur zouden we namelijk de broodjes kruizen. Het ging weer hetzelfde als met de bloempotjes alleen nu sneed ieder om de beurt een kruis in het brood.

Zaterdag was het gelukkig alweer een vrolijkere dag, ik mocht lekker even uitslapen wat ik ook vort echt nodig had. In de ochtend dus niet veel gedaan, alleen wezen kijken bij de levende foto`s en gezellig paaseitjes geschilderd met de bewoners. Na het middag eten ben ik met de huismoeder van mijn huisje boodschappen gaan doen. Na het boodschappen moesten we oefenen voor het zingen, want we zouden namelijk zondag langs alle huizen gaan om te zingen. In de avond heb ik samen met Sheradine en Yvonne vlokken gemaakt voor de paasbrunch van maandag. Daarna werden we uitgenodigd voor een klein feestje om pasen in te vieren, het was erg gezellig. We waren niet te lang gebleven want heb ook nog even met thuis geskypt en ik moest er natuurlijk de volgende ochtend half 6 al uit.
Lag ik eindelijk in bed werd ik elk uur wakker pff was de slechtste nacht haha.

Zondag: Na elk uur wakker te zijn in de nacht moest ik er half 6 uit om te zingen langs de huizen. Mijn wekker ging af dus natuurlijk snel afgezet en lekker door geslapen, werd ik kwart over zes wakker verslapen net op een dag wanneer het dus niet moest. Snel uit mijn bed gesprongen want ooo nee ik was te laat voor het zingen. Gelukkig begonnen ze bij ons huis, ik stond bij de deur om te gaan naar de hal waar we eerst samen zouden komen en de rest van de groep stond aan mijn deur om hier te zingen. Dus ik kon meteen inspringen, langs elk huis gegaan om te zingen en ook hebben we bij de koeien gezongen. haha ik vond het echt super leuk om te doen, sommige deelnemers zaten gewoon al klaar om te komen luisteren, echt zo lief!! In de middag heb ik samen met een vrijwilliger paaseieren verstopt, wat vind ik dit leuk om dit voor ze te doen. Daarna natuurlijk samen gezocht, wat waren de bewoners vrolijk en blij, zo leuk en fijn om te zien! Op dit moment miste ik thuis toch wel meer dan de andere dagen, altijd dat gezellige Pasen samen vieren en net als toen wij kind waren paaseieren zoeken. Dit was ook voor mij de eerste keer om het niet thuis samen te vieren. Hierna moest ik nog een keer meedoen aan de levende foto`s. Na de levende foto`s hebben Sheradine, Yvonne en ik alles mooi opgemaakt in het coffee huis voor de brunch van maandag. zestig stoelen, borden, messen etc. klaar gezet. het was leuk om te doen maar wat een werk in zo weinig tijd. We moesten namelijk ook nog eens 60 paasbroodjes maken. We hebben tot 2 uur in de nacht doorgewerkt om alles af te ronden, dus de volgende keer moeten we beter plannen haha maar ook dit is weer een hele ervaring. Gelukkig waren ze goed gelukt, het leken alleen niet allemaal haasjes haha maar het idee was leuk.

Maandag was de brunch, we moesten op tijd op dus ik was wel erg moe want 11 uur begon de brunch. We moesten nog de koffie zetten, de juiche maken, de borden plaatsen die we nog niet hadden enz. Hierna meteen begonnen met de brunch gezamenlijk met ongeveer 60 mensen, het was erg leuk, gezellig en iedereen genoot van al dat lekkere eten wat elk huisje had bereid. Hierna mochten we niet meer werken van onze huismoeders, we moesten rusten na al het harde werken, we zijn dus met vijven even naar de winkel geweest om even wat drinken te kopen. Hierna zijn we gezellig in de mooie, rustgevende Finse bossen gaan wandelen. Na het wandelen nog naar een andere plek gegaan aan een meer en hier lekker even gerust in het warme zonnetje! Samen met Yvonne en Sheradine hadden we Nederlandse pannenkoeken gemaakt en gezamenlijk opgesmult. Nu hebben we onze mooie, leuke, Fins Pasen met veel indrukken en nieuwe gewoontes met veel plezier afgerond! Morgen nog even genieten van onze vrije dag!

  • 21 April 2014 - 22:04

    Renee:

    Hoiii Natascha,

    Zo te lezen een erg druk paasweekend achter de rug,
    Maar jij vermaakt je daar wel! :D

    Heel veel groetjes van Japara! We missen je heel erg!

    Misschien kunnen we een keertje skypen?
    Dat zullen Rik en Stijn super leuk vinden!

    Groetjes Renee

  • 21 April 2014 - 22:13

    Natascha Van De Laar:

    Hee hee Renee en de rest van Japara,

    Ja dat heb ik zeker haha, maar wel super leuk allemaal.
    Zoveel andere dingen en gewoontes en dat is wel super om mee te maken!

    Hoe is het met iedereen?? Ook allemaal genoten van pasen? Hoe is het met de diertjes, nu allemaal lekker buiten aan het werk met dit mooie weer in Nederland?
    Ik mis jullie ook heel erg en hoop jullie snel even te zien en te spreken dat zou ik ook echt super leuk vinden :D
    Wanneer zouden jullie kunnen skype?? :D

    Groetjes aan iedereen!! ;)

  • 25 April 2014 - 21:38

    Karin:

    Zo Natascha wat een aparte dingen allemaal zeg, nog nooit van een levende foto gehoord! Een hele ervaring om dit allemaal mee te maken. Zo zie je maar hoe andere mensen kunnen leven en wat hun gewoontes zijn. De tijd gaat vast heel snel als je het zo druk hebt. Geniet nog van al de nieuwe ervaringen en we skypen weer als ik bij je moedertje ben goed.... Tot snel!! Groetjes Karin

  • 25 April 2014 - 21:46

    Natascha Van De Laar:

    Ja het is heel apart om te zien, maar echt super!! Geniet er echt van alleen al om hier de gewoontes te zien en de leuke stage plek echt zo gaaf. De tijd vliegt voorbij, aanstaande maandag zitten we er al 4 weken. Dan nog paar weekjes en dan komen papa, mama en paul dus dat duurt niet lang meer :D! Haha dat doen we zeker, spreek je snel weer! groetjes

  • 25 April 2014 - 22:08

    Lisa:

    Hey Natas,
    Ook al zijn de verslagen lang, blijf ze toch steeds met plezier lezen.
    Echt leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken daar.
    Ik zou zelf niet zo ver van huis willen, maar klinkt echt super gaaf allemaal!
    Wat zullen jullie veel geleerd hebben en veel gegroeid zijn als jullie thuis komen.
    De tijd zal wel vliegen daar als jullie het zo druk hebben.

    Ik kijk weer uit naar je volgende verslag.

    Groetjes Lisa

  • 29 April 2014 - 22:06

    Natascha Van De Laar:

    Hee lisa,
    Aah dat vind ik leuk haha :D
    Vind het van mezelf ook nog best knap dat ik zo lang van huis kon zijn, had het niet verwacht eigenlijk! Maar kan gelukkig elke avond skype. Dat zullen we zeker, heel veel nieuwe ervaringen.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natascha

Hoi hoi, leuk dat je mijn blog volgt. Hierin vertel ik al mijn ervaringen en momenten die ik mee maak op mijn buitenlandstage in Finland!

Actief sinds 21 Maart 2014
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 8206

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Buitenlandstage Finland

Landen bezocht: