Bijbel avond, Pasen, sauna en nog veel meer! - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu Bijbel avond, Pasen, sauna en nog veel meer! - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu

Bijbel avond, Pasen, sauna en nog veel meer!

Door: Natascha van de Laar

Blijf op de hoogte en volg Natascha

15 April 2014 | Finland, Niinikoski

Vrijdagavond: Voor de eerste keer in de sauna geweest met een bewoner het was op het begin wel heel apart, maar hier vinden ze het heel normaal. Na een tijdje is er ook niks ergs meer aan en ben je eraan gewend.

Zaterdag was er bijbel avond, op het begin wist ik niet zo goed wat ik me erbij voor moest stellen. We hadden wel een beetje uitleg gehad, maar ik had het allemaal maar gewoon op me af laten komen hoe of wat! Voor de bijbel avond moesten er twee cake`s gemaakt worden, dus dat heb ik samen met een bewoner gedaan. Ze was zo blij dat ze mee mocht helpen, vooral omdat het natuurlijk cake is wat alleen maar met speciale gelegenheden gegeten wordt! Ook geleerd zelf muesli te maken :D
De bijbelavond: Toen we aankwamen moesten we stil zijn, we gingen in een kring zitten met een kaars in het midden en iedereen moest tien minuten lang stil zijn. Af en toe moest ik mijn lach wel inhouden want ik kan niet zo lang stil zijn, vooral wanneer er deelnemers langs mij zitten die de hele tijd tanden aan het knarsen zijn, gekke bewegingen maken en de ander elke minuut wel twee keer op zijn horloge keek hoe lang het nog ging duren. Toch vond ik het wel goed dat elke bewoner precies weet wat de bedoeling was. Na het stil zijn gingen we aan tafel zitten, we gingen over een bepaald onderwerp praten. Iedereen mocht zijn mening geven, maar je moest elkaar tot het einde uit laten praten. Tussendoor deden we eten, een deelnemer langs mij was al klaar met eten en had niet zoveel geduld. Hij stond al op om de cake te pakken, toen zijn eerste stuk op was stond hij op voor een tweede, maar dat mocht jammer genoeg voor hem niet. Ook werd er na het eten nog in de bijbel gelezen door de meeste.
De dag zat erop, ik was nog snel even op de thee gegaan bij een ander huisje en daarna bij Sheradine en Yvonne gekletst.

Zondag: In de ochtend heb ik het ontbijt gemaakt voor iedereen, met lekkere croissantjes, jus , broodjes en een gekookt eitje. Deze zondag ochtend was er ook serves een soort van kerkmis, ik kwam binnen en het leek wel een begrafenis. Niet echt een kerkmis die ik gewend ben. Het altaar leek wel een kist en de mensen die de bijbel deden lezen waren allemaal in het zwart gekleed. Ook stonden ze niet naar de mensen toe met het lezen maar met de rug naar ons toe. Twee keer werd er gezongen tijdens de mis. We moesten twee keer op staan, de eerste keer om te zingen en de tweede keer kreeg je een duim tegen je hoofd en dan zeiden ze iets in het Fins tegen je (geen idee wat). Ik was aan de ene kant wel blij dat de mis voorbij was, want dit was niet helemaal mijn ding! Na de mis hebben we lekker rustig aan gedaan net als een normale zondag. Samen met drie bewoners heb ik paaskaarten gemaakt, ze vonden het helemaal geweldig, hier in Finland worden veel paaskaarten verstuurd, dus we hadden genoeg te doen! Zondagavond was er zing avond voor de mensen die wilde, we hebben paasliedjes gezongen en gewone liedjes. In de avond hebben we niet heel veel meer gedaan, samen met Sheradine hadden we met ome Toon, papa, mama en paul geskypt. Gezellig flink gebuurt met zijn alle!

Maandag: In de ochtend in de tuin gewerkt. Na de ochtend heb ik in de middag rust gehad, ik was zo moe dat ik lekker een uurtje heb geslapen. Ik was er ook vort echt aan toe. Rond 4 uur werd er een voorstelling gegeven. Bewoners en begeleiders hadden bepaalde jurken aan. Er werd niks gezegd, geen muziek helemaal niks ze beelden alleen maar bepaalde bewegingen uit wat een bepaald woord moest voorstellen. Ook hierbij moest iedereen de hele tijd stil zijn, ik vond het persoonlijk ook niet echt mijn ding en vond het ook moeilijk om me erop te concentreren, vooral wanneer er een bewoner langs je zit en je de hele tijd aan blijft staren haha! Hierna werd er gezongen in de hal voor de mensen die willen. Ze gingen oefenen voor Pasen, want met de serves wordt er gezongen en zondag ochtend gaan we met een groepje langs alle huizen en alle dieren af om te zingen, ik zit vanaf nu dus ook in dat groepje. In de avond moest ik werken, kleren klaargelegd voor de bewoners voor de volgende dag, snack gemaakt voor voor het slapen gaan en voor de eerste keer medicijnen gegeven!
Ik kreeg deze avond ook uitleg over Pasen, hier wordt Pasen echt zo raar gevierd. Ik dacht oo paasweek vrolijk, leuk de mensen blij maar dat is dus niet. Vrijdag is het goede vrijdag, dat wordt hier lange vrijdag genoemd. De mensen zijn niet vrolijk, maken geen plezier, gaan niet uitbundig kletsen, de bloemen en alle schilderijen worden van de muur gehaald en van alles meer. Dit is om een sombere sfeer te creëren. We gaan vrijdag ook niet werken iedereen is in zijn eigen woning. Zaterdag worden de mensen iets vrolijker en de sfeer zit tussen somber en vrolijk in, gelukkig gaan wij zaterdag naar de winkel toe om leuke dingen aan te schaffen voor het echte Pasen wat ik ken, lekker eten, gezelligheid en veel plezier! Binnenkort horen jullie meer hoe Pasen hier is en was.

Dinsdag: Onze vrijde dag heerlijk. Ik heb lekker even uitgeslapen tot 10 uur, wel werd ik al eerder gewekt door alle harde werkers hier die volop aan het stofzuigen, dweilen en zingen waren. Samen met Sheradine en Yvonne organiseren we mee de brunch op maandag ochtend voor Pasen, we hadden hiervoor rond twee uur een vergadering. We hebben afgesproken dat wij paasbrood gaan maken met een gekookt eitje om een beetje een Hollandse sfeer te creëren en dat wij alles aan mogen kleden met leuke servetjes enzovoort. Na de vergadering zijn we naar Lahti gegaan, even geshopt dus heb er weer een nieuwe broek bij :D nu alleen nog kijken hoe al die nieuwe dingen weer terug gaan haha. Ook zijn we gezellig wezen uiteten bij een Italiaans restaurant, we hadden een heerlijke pizza gegeten met een lekker toetje turamishu! Het was een leuk dagje, nu nog even skype met mama en dan lekker slapen, want morgen weer werken!

  • 16 April 2014 - 19:46

    Jacqueline :

    hoi hoi

    het is weer een heel verslag, maar super leuk om te lezen.
    het is ook wel leuk om hun gewoontes te zien en de voorbereidingen voor pasen .
    Raar dat dat zo anders word gevierd.
    Ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen daarvan
    En ome Toon vond het inderdaad super het skype met jullie,hij genoot ervan :).
    En het skype met thuis is ook super ;).
    Ben benieuwd naar het volgende verslag, geniet van Pasen.
    tot op skype en de groetjes van thuis xxx

  • 16 April 2014 - 22:10

    Natascha Van De Laar:

    Hihi ja ik ben ook super benieuwd, nog een dagje haha en dan is het zover :P
    Jaa ik en shera vonden het echt super en idd ome toon was ook helemaal happy :)
    Met thuis skype is ook iedere avond gezellig, mooi even lekker bijkletsen wat ik normaal ook altijd doe na school! Mis het wel heel erg thuis!
    Komt goed, jullie gaan het lezen.
    Tot op skype en de groetjes en veel kusjes terug xxx (K) <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natascha

Hoi hoi, leuk dat je mijn blog volgt. Hierin vertel ik al mijn ervaringen en momenten die ik mee maak op mijn buitenlandstage in Finland!

Actief sinds 21 Maart 2014
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 8195

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Buitenlandstage Finland

Landen bezocht: