Maandag tot en met vrijdag - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu Maandag tot en met vrijdag - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu

Maandag tot en met vrijdag

Door: Natascha van de Laar

Blijf op de hoogte en volg Natascha

11 April 2014 | Finland, Niinikoski

Maandag 7-04-14
Het weekend was weer voorbij, dus maandag was het weer vroeg op. Maandag beginnen we met de gezamenlijke morning cirkel, het is voor alle bewoners van Tapola die willen komen. Op het begin kreeg ik een boekje waar alles in het engels en duits in staat wat ze in het Fins voorlezen. Ik had niet echt meegekregen dat ik het daarna in het Engels moest voorlezen en dat was dus wel haha! Dus mocht ik voor een grote groep voorlezen. Daarna gingen we gezamenlijk zingen met de groep en vertellen wat het weer zou doen deze week. Ik vind het leuk om te zien hoe al die dingen hier gaan. Vandaag was ook de dag dat ik naar het ziekenhuis Rinnekoti zou gaan, een speciaal ziekenhuis voor mensen met een verstandelijke beperking! Hier onderzoeken ze de hersenen en waarom iemand een bepaald gedrag toont. Rinnekoti is erg groot, we hebben dus ook een rondleiding gehad bij verschillende begeleid wonen! Een begeleid wonen was met 24 uur`s zorg en de andere was met minder zorg en iedereen had daar zijn eigen kamer en keuken in de flat. Ik vond het interessant om te zien de verschillen van Nederland en Finland. Ook hier is de sauna erg belangrijk voor de mensen, maar hier gaat de begeleider niet samen met de bewoner in de sauna en dat doen ze in Tapola wel! We zijn naar een computerworkshop gegaan, de mensen komen daar voor een soort van dagbesteding. Ze maken hier hun eigen kranten met informatie die ze belangrijk vinden en ze hebben en website waar ze van alles opzetten wat ze maken en doen. De website heet: http://www.marttis.fi/etusivu/
Daarna mocht ik mee naar een vergadering over een bewoner van Tapola. De bewoner is een paar maanden in het ziekenhuis van Rinnekoti voor onderzoek waarom hij bepaald gedrag heeft. Ze zoeken naar oplossingen en bespraken wanneer hij misschien weer terug kon komen. Het was erg interessant. Alles werd natuurlijk gesproken in het Fins, tijdens de vergadering maar ook tijdens de rondleiding, gelukkig heeft Sabine alles voor me vertaald, zodat ik wist waar ze het over hadden en natuurlijk ook vragen kon stellen waarom ze iets op een bepaalde manier doen! Ik vond het echt heel erg interessant. Op de terugweg van Helsinki naar Tapola was ik zo erg moe dat ik mijn ogen niet open kon houden! Ik was net op tijd terug voor het eten en daarna voor muziek avond. Alle mensen die willen, gaan naar Mariatta het huis waar Sheradine en Yvonne slapen, iedereen was blij en vrolijk. Natuurlijk had ik ook meegezongen maar de Finse tekst is wel moeilijk dus ging het niet zo vlot als bij de rest.

Dinsdag 8-04-14:
Dinsdag waren we lekker vrij, ik was er ook echt aan toe om niet veel te doen en lekker te genieten van het vrij zijn, want alles is zo intensief de taal verstaan, Engels spreken, werken en praten met handen en voeten tegen de bewoners. Die dag heb ik dus eerst lekker uitgeslapen, ik kon niet lang uitslapen want de workshop in ons huis gaat natuurlijk gewoon door, dus werd ik wakker van de stofzuiger en alle harde werkers. Dat was niet zo erg want ik moest toch nog mijn was strijken, dus dat heb ik mooi even gedaan, ik voel me soms echt zo`n huisvrouwtje haha. Ik ben er wel achter gekomen dat strijken niet zo mijn ding is, dus doe mij maar liever koken! We konden met Sabine meerijden naar Lahti, eerst gaf ze een kleine rondleiding en daarna zijn we lekker ons eigen ding gaan doen. Als eerst hadden we super super super veel zin in ongezond eten, dat was dus ook het eerste wat we gingen doen naar de Macdonald`s. Normaal houd ik niet van de Mac maar nu had ik zo`n zin in friet! We hadden zoveel besteld dat we in de avond niet zo`n honger hadden. Tijdens het winkelen ook nog twee leuke vestjes gekocht, maar nu moet je natuurlijk wel opletten met inkopen doen, want anders wordt de koffer te zwaar! Even naar een meer geweest en lekker even gerust. We hebben een hele terug rit gehad naar Tapola, eerst met de meega duren bus en daarna met de taxi. Wel leuk om de andere dorpjes te zien.
Na terugkomst zijn we lekker in de Finse sauna gegaan met zijn drieën, heerlijk genoten van de warmte. We hadden in de avond niet meer gegeten dus eerst nog lekkere tomatensoep met stokbrood gegeten, voordat we gingen skype met thuis en voordat we naar bed gingen.

Woensdag 09-04-14:
Woensdagochtend lekker gewerkt in de tuin, samen met de rest van de begeleiders hebben we Nederlandse thee gedronken, ik zou ze het laten proeven en ze vonden het lekker! Deze dag was wel wat anders als anders want de huismoeder van Taavetti was niet thuis dus moesten ik en een vrijwilliger alles doen. Het was wel even zoeken allemaal, maar dan leer je het ook! Ook moest ik voor de eerste keer het gebed aan tafel voorlezen in het Fins. We hadden die dag ook brandoefening tijdens de meeting van elke woensdag, zodat we weten wat ons te doen staat stel dat het ooit gebeurt. Iedereen was binnen 5 min. Buiten dus dat was goed!

Donderdag 10-04-14:
In de ochtend hadden we een gesprek met Sabine, zij heeft ons uitgelegd hoe het in Finland geregeld wordt in de zorg, zoals het geld hoe de mensen hier kunnen komen, wat voor soort zorg ze kunnen krijgen er zijn vier verschillende soorten van zorg die ze kunnen geven. Aan de hand van cijfers kunnen ze zien welke soort zorg iemand nodig heeft. Ze gebruiken hier geen zorgplannen wat ik eigenlijk wel verwacht had.
Na het gesprek hadden we onze laatste keef Finse les, we hebben veel zinnen geleerd, zinnen om dingen te vragen of te zeggen wat ze moeten doen. Na de Finse les snel even wat gegeten en samen met twee bewoners en de huismoeder van mijn huisje naar Orimattila gegaan voor boodschappen, ook hebben we gezamenlijk wat koffie gedronken. Ze vertelde me van alles over het dorpje, het was gezellig en leuk om te zien.
Na het avondeten was er weer een soort van zingavond maar dan was er een soort orkestje van een aantal bewoners. Ik genoot er echt van hoe vrolijk iedereen was, de muziek was leuk en iedereen speelde en zong op het ritme!! Na de muziek hadden we uitleg gekregen voor vrijdag want dan had de huismoeder weer les dus zijn de vrijwilliger en ik weer alleen. Ze vertelde hoe en wat, zodat alles gedaan kon worden voor vrijdag!

Vrijdag 11-04-14
Ik heb mee het ontbijt gemaakt voor iedereen samen met de vrijwilliger. Ook ervoor gezorgd dat iedereen zijn kleren aan heeft, tanden poetst etc. Ik vind het leuk om zo voor de mensen te zorgen. Daarna weer lekker een ochtendje gewerkt in de tuin, nu even vrije tijd dus huiswerk maken en vanavond nog even werken tot 21:00, het is vandaag sauna avond dus misschien in de sauna en zeker lekker ijs eten!:P Na het werken gezellig skype met papa en mama! Weer gezellig vertellen wat ik vandaag heb gedaan en dan kan ik ook weer de hondjes en de kat zien! :D

  • 12 April 2014 - 15:22

    Karin:

    Leuk om je verslag weer te lezen! Zeker weer een hele ervaring het reilen en zeilen in zo'n ziekenhuis. Lekker hè zo'n vette Mac Donalds hap ha ha. Tegen de tijd dat je terug bent kun je idd je eigen huishouden runnen maar dat moet je nog maar niet willen toch? Onder moeders vleugels nog paar jaartjes is ook nog wel lekker toch! Ik blijf je volgen goed?!

    Groetjes Karin XXX

  • 13 April 2014 - 11:06

    Natascha Van De Laar:

    Ja was echt interessant om te zien, in mei gaan we ook nog naar een school speciaal voor mensen met een verstandelijke beperking dus ik ben erg benieuwd! Haha ja dat was heerlijk, zo hebben we elke week toch een beetje vette hap :P Nee dat wil ik zeker nog niet, mis het nu al thuis het fijne gezinsleven en alle kleine dingetjes! Dus ik blijf nog lekker thuis wonen ;) Dat is zeker goed! Groetjes Natascha xx

  • 16 April 2014 - 18:35

    Jacqueline:

    hoi Natascha,

    dtruk druk en veel indrukken op doen,zeker in een speciaal ziekenhuis en wooncentrum.
    het is mooi om te zien hoe de zorg in een ander land is geregeld .
    Als jullie weer terug komen kan ik lekker gaan zitten luieren haha hoef ik niks meer te doen .
    maar dat komt goed als jullie weer terug zijn.
    En nu op naar de pasen ,dat is ook weer genieten :)
    heel veel lieve groetjes en een knuffel.xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natascha

Hoi hoi, leuk dat je mijn blog volgt. Hierin vertel ik al mijn ervaringen en momenten die ik mee maak op mijn buitenlandstage in Finland!

Actief sinds 21 Maart 2014
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 8209

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Buitenlandstage Finland

Landen bezocht: