Weekend in Tapola! - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu Weekend in Tapola! - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Natascha Laar - WaarBenJij.nu

Weekend in Tapola!

Door: Natascha van de Laar

Blijf op de hoogte en volg Natascha

06 April 2014 | Finland, Niinikoski

De zaterdagen en zondag zijn net weer even iets anders, iedereen mag langer slapen voordat ze gaan ontbijten en gaan genieten van twee vrije dagen!

Zaterdag: omdat sommige willen uitslapen werd er in de ochtend niet gezamenlijk ontbeten met iedereen! In de keuken stond het eten en daar kon je pakken wat je wilde. Dit keer geen gek papje van water en musli, we hadden lekkere yoghurt met zelfgemaakt brood! Elke zaterdag worden alle slaapkamers van de bewoners schoongemaakt, de ene bewoner heeft wat meer hulp nodig dan de ander! Ik kon heel even meehelpen met het poetsen, daarna kregen we alle drie onze eerste Finse les! Fins is zo moeilijk je hebt 3 woorden met allemaal dezelfde letters maar toch een andere betekenis, wanneer je het schrijft zitten er kleine verschillen in en ook wanneer je het uitspreekt, maar dat wil zeggen goed luisteren naar wat iemand zegt! Kijk hier een voorbeeldje: Tuli = Vuur Tuuli = Wind en Tulli = Douane! Ik vind het knap haha dat sommige het zo snel leren! Na de Finse les stond alles in het teken van het bezoek wat die middag zou komen, er kwam familie van een bewoner! Er werden muffins gemaakt en ijs in schaaltjes gedaan en iedereen kreeg natuurlijk koffie! Daarna ging het bezoek een stukje wandelen en ik met een bewoner naar de kiosk waar ze lekkere lekkernijen kunnen kopen en leuke souvenirs van Tapola!Samen heb ik met een co-werker al het eten klaargemaakt voor de middag! We hadden een soort van BBQ met salade etc. Het eten was heerlijk, de mensen waren erg vriendelijk en open. Ze vertaalde tussendoor een hoop dingen voor me in het Engels en leerde me een beetje Fins. Na het eten gingen de mensen kijken in het zomerhuisje, ik zei oo leuk en toen vroeg ze of ik er al ooit was geweest, maar dat was ik niet dus vroeg ze of ik even mee wilde gaan kijken! Samen met haar man, zoon en een bewoner zijn we er naartoe gereden en gaan kijken hoe het eruit zag! Wauw het was echt een mooi huisje aan het water, er lag nog ijs op! Ook was er een gat gemaakt waar de mensen in springen als ze uit de sauna komen, het was leuk om te zien! Onderweg hebben we het veel over de verschillen gehad van Finland en Nederland! Ik zat in de auto en bedacht me in een keer, ik zit bij vreemden mensen in de auto in een vreemd land helemaal alleen haha, nooit gedacht dat ik dat zomaar zou doen! Het was ook zo raar, want ik dacht er pas naderhand aan. Ik denk omdat het hier zo veilig voelt en alle mensen zijn zo vriendelijk en zorgzaam dat je er niet eens over na hoeft te denken of het wel veilig is! In de avond hebben we verder niet heel veel meer gedaan, het was een leuke dag!

Zondag: Ik moest in de ochtend het ontbijt klaarmaken, we hebben zo afgesproken dat ik elke zondag het ontbijt ga klaarmaken! Zondag is een speciale dag iedereen draagt zijn zondag kleren en moeten de haren netjes hebben. Het ochtendeten is met speciaal bestek en speciaal servies alles wordt kleurig aangekleed met een mooi tafelkleed en er worden in de ochtend eitjes, croissantjes en van alles meer gegeten! Ik had voorgesteld om de hagelslag te proeven, een bewoner had het geproefd haha. Dat komt ze eten hier alleen maar biologisch eten en vooral geen suiker en ongezonde dingen! Na het ontbijt zijn we begonnen met het eten maken voor de middag, er kwam een huisje bij ons eten dus we waren met een groep van 13 ongeveer! Het was erg leuk om andere mensen te ontmoeten en te leren kennen. Yvonne had een bewoner en mij uitgenodigd om thee te komen drinken, dus rond de klok van drie uur hebben we lekker thee gedronken met heerlijk zelfgemaakte blueberry cake door Yvonne en een bewoner. We werden vriendelijk begroet door de bewoners, de ene gaf meteen een knuffel en begon meteen onder de voeten te kietelen en de ander begon met foto`s maken haha. Ook werd ons het fotoboek geshowd van een bewoner die dus meteen foto`s begon te maken, erg leuk om te zien waar iedereen zijn interesses liggen! Na het avond eten ben ik samen met de co-werker en een bewoner mee muziek gaan maken, de co-werker op de piano en de bewoner op de drums. Hij kan echt super goed op het ritme spelen van de muziek, ik vind de Finse muziek nog best leuk om te horen!

Dit was wel zo`n beetje het weekend in Tapola, ik vond het super leuk. Net nog even gekypt met mijn lieve papie en mamie, dus nu tijd om lekker te slapen, want morgen ga ik naar het ziekenhuis voor mensen met een handicap in Helsinki!

  • 06 April 2014 - 22:21

    Jacqueline:

    Het is fijn dat je weer beter bent .
    het voelt goed dat er zo goed voor je word gezorgd.
    Ja inderdaad dat zou je in Nederland niet doen, zomaar met vreemde mensen ergens mee
    naar toe gaan.
    Als ik de foto's zie heb ik er al zin in om naar jullie toe te komen.
    Maar we moeten nog even wachten dus we houden het even biij skype :)
    Veel plezier morgen in Helsinki en steek er wat van op
    welterusten Xxxx


  • 07 April 2014 - 18:25

    Natascha:

    Ja gelukkig wel :) haha nee denk er steeds aan dat ik dat normaal niet zou doen haha! Ja ik kan ook niet wachten totdat jullie komen heb er super veel zin in!

  • 07 April 2014 - 22:06

    Karin Oosthoek:

    Kei leuk om te lezen hoe het gaat! Een hele beleving hè! Kan je zo mooi volgen en contact houden! Doen we goed? XXX

  • 08 April 2014 - 21:17

    Natascha Van De Laar:

    Jaa echt een hele beleving vind het super hier! Maar mis thuis wel echt heel erg, maar we skype gelukkig iedere dag :D! Jaa zeker doen we dat, morgen zal ons mam je op de hoogte brengen hihi :P! Veel plezier morgen, we spreken elkaar! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natascha

Hoi hoi, leuk dat je mijn blog volgt. Hierin vertel ik al mijn ervaringen en momenten die ik mee maak op mijn buitenlandstage in Finland!

Actief sinds 21 Maart 2014
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 8202

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Buitenlandstage Finland

Landen bezocht: